Het is erg lastig om hier gedetailleerde prijzen voor mijn voice-over-werkzaamheden te noemen. Iedere opdracht is immers anders en de kostprijs dus ook.
Een radiocommercial is niet te vergelijken met de tekst bij een natuurdocumentaire. En het verspreidingsgebied van NPO 1 is echt veel groter dan dat van Dinxper FM (een lokaal radiostation in de Achterhoek).
Dat zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de uiteindelijke productprijs.
De kosten per opdracht variëren sterk. Toch zal ik m’n best doen om je zoveel mogelijk houvast te bieden. Ik maak onderscheid tussen:
Mijn advies: neem altijd even contact met me op voor de exacte bedragen. Dat is uiteraard vrijblijvend.
Het voice-over tarief voor een videoproductie wordt mede bepaald door het aantal woorden. Dat geldt voor animatievideo’s, bedrijfsfilms, promotievideo’s, documentaire’s, interne communicatievideo’s en ga zo maar door.
De tekst kan worden ingesproken op verschillende locaties. Het liefst kom ik naar jou toe (als je een spreekcel hebt), want dan kunnen we ter plekke de tone-of-voice afstemmen op jouw wensen. Ik kan ook een professionele editing suite regelen. Dat is handig als je met meerdere mensen bij de opname aanwezig wilt zijn (bijvoorbeeld met jouw opdrachtgever).
En uiteraard kan ik de tekst ook in mijn eigen (thuis)studio inspreken. Daar is wel een goede briefing voor nodig, omdat jij achteraf 100% tevreden moet zijn over de gekozen sfeer en -bijvoorbeeld- de juiste uitspraak van namen en producttitels. De kosten voor de studio worden apart berekend.
Het maken van commercials vraagt het uiterste van diverse disciplines. Je wilt de beste tekstschrijver, het mooiste muziekje, schitterende beelden en natuurlijk een passende voice-over. Ga vooral niet over één nacht ijs, want het maken van een goede commercial is vaak peperduur en het eindresultaat moet perfect zijn.
Ik heb geen idee of mijn stemkleur bij jouw gedroomde commercial past. Hieronder krijg je in ieder geval een eerste indicatie van de kosten. Het voorbeeld gaat over een spot van maximaal 30 seconden. Laat ik beginnen met de algemene kaders die gelden voor alle commercials.
Tarieven verschillen vaak per productie, uitzendperiode, platform, duur van de campagne, etc.
Bij een podcast komt vaak veel meer kijken dan alleen het inspreken van een tekst. In veel gevallen moet er een script worden geschreven, of er zijn interviews nodig met deskundigen en/of betrokkenen.
Dat soort werk neem ik je graag uit handen (die opleiding journalistiek en al die radioprogramma’s heb ik immers niet voor niets gedaan…).
En als je de montage -plus de geluidsnabewerking- wilt uitbesteden, dan kan dat ook.
Daarom geef ik voor de productie van een podcast het liefst een dagprijs als indicatie.
We spreken voorafgaand aan de opdracht hoeveel dagen er aan een aflevering gewerkt kan worden.
Uiteraard is het ook mogelijk om uitsluitend de voice-over te verzorgen. Reken in dat laatste geval op prijzen zoals ze vermeld staan bij ‘voice-over voor video‘.
Voor alle genoemde tarieven geldt:
Exclusief 21% BTW (geldig t/m 31-12-2024).
De kosten voor een studio worden separaat en in overleg berekend.
Je ontvangt het geluidsbestand in het door jou gewenste formaat (WAV, MP3, AAC, etc.).
Het geluidsbestand wordt ‘schoon’ en gecomprimeerd (volgens Europese richtlijnen) aangeleverd.